کشف یک امضای خونی مشخص کننده ی خود ایمنی علیه سلولهای بتا، ابزاری بالقوه برای پیشگیری از دیابت نوع 1 ارائه نمود

8 اوت 2019 - محققان با استفاده از پیشرفته ترین روش های ژنتیکی، یک امضای ژنی را برای پیش بینی دیابت نوع 1 کشف کردند. این امضای ژنی قبل از ظهور آنتی بادی های دیابت نوع 1 قابل تشخیص است. این یافته می تواند به شناسایی زودهنگام کودکانی که احتمالاً بعداً به این بیماری مبتلا می شوند، کمک کند.

شیوع دیابت نوع 1 در فنلاند بسیار بالا می باشد اما دلیل این امر مشخص نیست. با این حال، ظاهر شدن آنتی بادی های مرتبط با دیابت نوع 1 در خون، می تواند احتمال ابتلای فرد را به این بیماری نشان دهد.

یک مطالعه ی بین المللی به سرپرستی دانشمندان مرکز علوم زیستی تورکو در دانشگاه تورکوی فنلاند، یک امضای ژنی را در کودکانی که بعداً به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند، حتی قبل از ظهور آنتی بادی های مرتبط با آن در خون، شناسایی کرد.

پروفسورRiitta Lahesmaa  از دانشگاه تورکو می گوید: نتایج ما نقطه ی شروعی برای شناسایی کودکانی است که احتمالاً بعداً به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند. در مرحله ی بعدی این مطالعه یک گروه بزرگتر برای تایید این امضای ژنتیکی و نقش مولکولهای این امضا را در پاتوژنز دیابت نوع یک بررسی خواهیم کرد، هدف این است که ابزارها و روشهایی ابداع کنیم که بتواند از ابتلای افراد به دیابت نوع 1 جلوگیری کند.

این مطالعه شامل یک همکاری بین المللی بین رشته ای طولانی مدت بین پزشکان، متخصصان پزشکی مولکولی و ایمونولوژی و دانشمندان محاسبات کامپیوتری است.

پروفسور Lahesmaa می گوید: ما خوش شانس بودیم كه با پرفسور Mikael Knip  از دانشگاه هلسینكی، كه مسئولیت هماهنگی این برنامه ی استثنایی با بودجه اتحادیه اروپا و جمع آوری نمونه ها در دوره ی پیگیری و داده های بالینی بی نظیر از كودكان را بر عهده داشت، همکاری داشتیم.

گروه تحقیقاتی پرفسور Lahesmaa در مرکز علوم زیستی تورکو در دانشگاه تورکو و دانشگاهÅbo Akademi  فعالیت می کند. بودجه ی این تحقیق توسط آکادمی فنلاند، بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان (ایالات متحده) و اتحادیه اروپا تأمین شد. این مطالعه در مجله ی Diabetes منتشر شد و به عنوان یک تحقیق برتر در Nature Reviews of Endocrinology ارائه گردید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-blood-signature-cell-autoimmunity-potential_1.html